fulls del
|
Número 4 (30-11-99)
|
|
¿Us plauen, els «fulls del FROBIOLAIRE»?. Aquest és el darrer número dels fulls en el seu format
de paper. Des de la nostra situació d'editors provisonals, voldríem
valorar l'experiència d'aquesta publicació: És un fet reconegut que els músics són / som mandrosos
per escriure. Encara més quan no hi ha diners pel mig. I potser
el flabiol, en el seu estat actual, no dóna per més. Potser
una publicació com aquesta, positivament irregular i precària,
no és el lloc més idoni. També és possible
que les persones que, a Catalunya, mereixerien o acceptarien el qualificatiu
de flabiolaires populars (¿dues-centes, cent?), tinguin prou
feina a mantenir-se com a tals. Tanmateix, pensàvem -i continuem pensant- que el flabiol es
troba en una situació de marginalitat immerescuda, i que ningú
no en parlarà si no en parlem els mateixos flabiolaires. Així
ho han entès almenys alguns, i han parlat en aquestes planes,
almenys sobre algunes coses que afecten l'instrument. Poc, tot plegat;
però no inútil ni en va. Contrastant amb l'escassedat
de les col·laboracions escrites, els nombrosos comentaris orals
que ens n'han arribat són favorables a l'existència d'alguna
mena de fòrum com és ara aquest. Per això hem pensat en una revista virtual, on-line, en què els temes puguin ventilar-se en temps real. Potser no produeixi gaire documents, però podrà, sens dubte, facilitar un punt de trobada. Si el paper imprès ens obligava a parlar de fets passats o mitjanament futurs, l'ús d'Internet permet compartir el dia-a-dia: em venc un flabiol, necessito la partitura del Contrapàs de la llet, demà toquem a la Cisa, compraria els primers LP del Ttradicionàrius... Ja es veurà. De moment, preneu bona nota de l'adreça:
Mantenint la seva trajectòria dels quatre números anteriors,
donarem sortida a les col·laboracions rebudes fins a avui. A
continuació, farem la darrera tramesa postal. Els Garrofers, ACP. |
Més sobre el curs amb Sabin Bikandi. Un Txistulari fent un curset intensiu a Sant Jaume de Llierca per a
flabiolaires? De fet la idea és força extravagant o, si més
no, curiosa. Però després de llegir que el Mestre era
en Sabin Bikandi, musicòleg, txistulari de la Banda Municipal
a la ciutat de Bilbo, al meu parer, músic excepcional, sobretot,
pel gust rítmic al tambor, i veure els continguts que pretenien
tractar: tambors, baquetes, reparacions... resultava un cap de setmana
força temptador i intrigant a lhora, així és
que vaig decidir trucar i apuntar-mhi com més aviat millor. La idea de fer uns quants quilòmetres al nord per arribar a
Sant Jaume de Llierca va ser del tot encertada per diferents motius.
Ens vam reunir tota una colla de gent que no coincidim habitualment
i sempre ve de gust tornar a veurens i parlar, així doncs,
pel que es refereix a la vessant social va ser molt positiu. En laspecte musical, que era, en gran part, pel motiu que ens
haviem reunit tots al curs, hi va haver sensacions per a tots els gustos,
particularment, crec, que en Sabin Bikandi és un excel·lent
pedagog, amb una gran quantitat didees i recursos per arribar
a un objectiu: gust, varietat i creativitat rítmica a la percussió
de les flautes duna mà. Tot i que això ho vaig tenir molt clar des del moment en que
vaig decidir apuntar-me al curs, durant el seu desenvolupament semblava
que en Sabin no aconseguia arribar a nosaltres. Era la primera vegada
que feia un curs daquelles característiques i va deixar
ben clar que els instruments eren diferents, que ell havia vingut per
mostrar-nos el que feia amb el seu i que nosaltres mateixos havíem
daprofitar allò que ens semblés més oportú. El problema va ser, potser, que no estava del tot informat sobre el
tipus de sonadors de flabiol que es trobaria al cursi, en arribar allà
i veure que de vuit alumnes que érem hi havia vuit flabiols diferents,
vuit tambors diferents, vuit baquetes diferents, vuit maneres de tocar
diferents, vuit de tot diferents... lhome es va ofuscar una miqueta
i va optar per bombardejar-nos dinformació i que cadascun
de nosaltres ens quedéssim amb allò que més ens
interessava. El resultat, en general, va ser esgotador i decebedor. Potser hagués estat més productiu organitzar-nos duna
altra manera, fent petits grups de nivell i treballar segons les nostres
possibilitats, adaptant els exercicis a la manera de fer de cadascú
i donant idees per treballar les mancances particulars... potser així,
haguéssim aprofitat més el seu potencial didàctic,
però bé, va ser la seva opció. Pel que es refereix
al tracte personal amb ell , només em cal recordar una bonica
frase den Miquel de Norai, Pollencí il·lustre: Hauríem
de practicar més humanitat, oblidar molt dorgull i tenir
més respecte pel altres, ja que no tothom pot ser un geni, però
cadascú aporta el seu gra a la cultura i a lart segons
les seves possibilitats i això és lloable. Iris Gayete Acero, gener de 1999 |
XV Festa del Flabiol a Arbúcies. Tot i haver estat llargament anunciada per al 17 d'octubre, les eleccions
al Parlament de Catalunya van fer que la XV Festa del Flabiol d'Arbúcies
s'escaigués el 23 i 24. L'esquema del programa fou l' habitual
en aquestes darreres edicions. Els canvis en la ubicació d'alguns
actes no semblen haver afectat gaire la pròpia Festa, i sí
potser les altres activitats amb les quals, des de fa uns anys, comparteix
la diada. El temps, si bé no va acompanyar gaire, almenys va
mantenir-se sense acabar de ploure, de manera que totes les activitats
van poder-se fer com estaven previstes. La primera fou el taller de construcció de flabiols que
dirigeix Lluís Parareda. Com cada any, es repeteix la seqüència:
de primer algú comença i molts miren; de mica en mica,
els espectadors van veient com va, s'animen i s'hi posen. Els materials i útils que en Lluís Parareda posa a disposició
dels participants en el taller (i els seus tocs magistrals, una passada
de llima aquí, una mica de paper de vidre allà...), fan
que l'experiència resulti reeixida. Cadascuna de les 16 persones,
algunes de ben poca edat, que s'han animat a participar surt amb un
flabiol que sona (i sona prou bé). Va entrant gent fins que és
massa fosc per treballar; de fet, els darrers acaben a les fosques,
quasi al tacte. Enguany, el taller, la mostra de feines del bosc i la castanyada
comparteixen un nou espai, el pati de l'IES Montsoriu. Hi toquen Kaiku
Txistulari Taldea, els Garrofers, i Carles, Jordi & Begoña.
Hom enyora la plaça de la Vila, però... Concert-ball al Mariné, amb els Kaiku com a mantenidors.
Per a l'ocasió, han buscat reforços. Presenten una formació
amb baix i guitarra elèctrics, acordió, violí,
caixa, txilibita, txistu i bombo. Acomplert el ritual d'esperar l'acabament
del futbol, engeguen. Sona bé; després, els Garrofers,
Carles, Jordi & Begoña, els Òscars i Joan-Miquel Paraire,
s'aniran alternant amb ells. El públic està molt pel concert,
i l'acte té un si-fa-no-fa especial: ens han dit que el cafè
tanca amb el mil·lenni, i potser serà la darrera vegada
que s'hi faci. El diumenge es lleva ennuvolat, però finalment el temps s'aguanta,
i els actes de carrer poden fer-se sense dificultats. El desplaçament
del mercat de tardor a l'altre cap d'Arbúcies deixa tot el centre
de vila per a la Festa. Els flabiolaires que toquen en diferents indrets
se senten molt bé. Després del cercavila, la mostra
de balls acompanyats amb flabiols pot desplegar-se a la plaça
sense estretors. Ballen els gegants d'Arbúcies i els de Vallgorguina i les danses
d'Arbúcies. El grup Tro Gros, de Súria mostra (encara
que no sigui Pasqua) unes completes Caramelles del Cardoner: trabucaires
galejant, l'estendart, ball de cascavells i cantada. Amb la particularitat,
moderna, d'acompanyar-se exclussivament de flabiols i tamborins, com
antigament. La roda dels flabiolaires a la plaça, llarga i brillant,
va ser seguida per un bon nombre de gent fins al final. Havent dinat, el concert. Enguany han estat finalment vint-i-tres,
els flabiolaires i grups participants, i el concert s'ha fet a una volta,
dues peces per grup. Vegeu-ne en pàgines següents la relació.
El nivell interpretatiu fou, en general, alt.Tot i que, com passa força
vegades, no hi ha hagut cap "revelació" espectacular
ni cap intervenció "xocant". Quant als repertoris, al costat de peces del corpus de la tradició
oral i dels estàndard folk, cal esmentar la presència
de moltes peces noves, d'autor oimés d'autocomposició,
així com una perceptible irrupció de l'ús (per
flabiolaires) d'harmonitzacions per a banda de txistus. La peça conjunta final va resultar més dificultosa
del que semblava... però és que tocar el flabiol a dues
mans no és cap broma. Redacció |
Web del flabiol Voldríem aprofitar aquests fulls per presentar-vos el
nou "Web del flabiol" http:
//flabiol.trad.org. La idea és posar a la Xarxa informacions
sobre el flabiol i el seu món. Aquest treball va adreçat
a tots els (i a totes les) flabiolaires, professors de flabiol, especialistes
de música, mestres d'ensenyaments obligatoris... i en general
a tota la gent amb ganes de saber coses sobre aquest nostre instrument.
Ens agradarà rebre comentaris, correccions, suggeriments, documents, partitures, fotografies, dibuixos... per anar bastint (si és possible) aquest web de tots els (i de totes les) flabiolaires. Com un apartat d'aquest web però amb entitat pròpia hi
trobareu el web de la Festa del Flabiol d'Arbúcies Esperem, de tot cor, que tot això us sigui d'interès. Fins la propera. Ramon "Mon" Cardona |
Relació de participants a la XV Festa del flabiol d'Arbúcies
N
|
Persona o grup
|
Tema
|
1
|
1/2 Brut Nature (l'Arboç) | Ball de St. Julià de l'Arboç |
2
|
La fusteria | |
3
|
Josep Prims (La Garriga) | Ball de Ballestes |
4
|
Pujant al Canigó (sardana) | |
5
|
Fbs. Batu-Keu (Vilassar de Mar) | Cercavila dels Cap-Grossos) |
6
|
La gata i el Belitre | |
7
|
Ramon "Mon" Cardona (Sants) | El pobre alegre |
8
|
Torroella, vila vella (sardana) | |
9
|
3Q L'home del sac, Sat. Cooperativa | S'aigo-ròs |
10
|
La carpa i el porró | |
11
|
Fbs. de Vallmoll | La milana |
12
|
Sardana del Contrapàs de Prats de Lluçanès | |
13
|
Jaume Vivó (Berga) | Els nanos nous de Berga |
14
|
Els de la capa negra | |
15
|
1/2 del Re-9 (Barcelona) | Ball de valencians de Vilanova |
16
|
Ball de Vic | |
17
|
Òscars, Igual i Colomer (Barcelona) | Sardana curta de St. Genís de Palafolls |
18
|
Masurca d'Andreoni | |
19
|
Fbs. Els Garrofers (Mataró) | Qué guapa estàs, Maria ! |
20
|
Marxa | |
21
|
Carles & Jordi (Mataró) | Erromeria |
22
|
Kb Forta barreja (Cardona) | Masurca Arrels (d'amistat) |
23
|
Polca d'Ours | |
24
|
Fbs Joan Moliner | L'espolsada de Premià de Dalt |
25
|
Jota de Falset | |
26
|
1/2 Fil.loxera (l'Arboç) | Ball de cintes de les Gitanes del Penedès |
27
|
Noces del Nyitus | |
28
|
1/2 Bufalodre (Valls) | Ball de la Primera de Valls |
29
|
Jota dels gegants de Valls | |
30
|
Sebastià Samsó (Mallorca) | Sant Antoni (jota) |
31
|
Ses corregudes | |
32
|
Kb Alícia Portella & David Ripoll | Lo carrilló |
33
|
Ball de la mainera | |
34
|
Fbs Alex Carrera, Lluís Clapés | Aurrak ikasazue |
35
|
Glenside Polka | |
36
|
Lluís Parareda (St. Feliu de Codines) | La paloma |
37
|
Ball de rams | |
38
|
Kb Els Ginjolers (Arbúcies) | Gallardes |
39
|
El Ligero (pasdoble) | |
40
|
Kb Jordi i Josep Camprubí | Polca |
41
|
Masurca francesa | |
42
|
Maties Mazarico (Taurinyà) | Els gegants de Vilafranca de Conflent |
43
|
"A 7 per 8" | |
44
|
Manel Pereira & Cris (Roses) | Ball del Roser a l'empordanesa |
45
|
Ball que ve de lluny | |
46
|
TOTHOM | Els vuit rebatres |
Darrera hora
Presentació pública del CD commemoratiu
dels
divendres dia 10 de desembre de 1999 Ei, flabiolaires, si penseu venir, porteu els instruments, que tocarem algunes nadales i ho remullarem. Truqueu, si us plau, confirmant l'assistència al 972 86 09 08 (Rosa) |
Atenció !!! XVI Festa del Flabiol d'Arbúcies dissabte 14 i diumenge 15 d'octubre del 2000 |